Koncepcja pracy
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 175 W ŁODZI, UL. ĆWIKLIŃSKIEJ 9
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć,
co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”
Fulghum
Przedszkole Miejskie nr 175 w Łodzi znajduje się w budynku przy ul. Ćwiklińskiej 9, gdzie mieści się jeszcze – Szkoła Podstawowa nr 34. Przedszkole jest publiczną placówką oświatową obejmującą działaniami edukacyjnymi, wychowawczymi i opiekuńczymi 175 dzieci w wieku 3-6 lat. W przedszkolu funkcjonuje 7 grup dzieci. Obok przedszkola jest duży ogród, wyposażony w sprzęt sportowy dla dzieci oraz ścieżki edukacyjne. Sale przedszkolne są przestronne, słoneczne, przystosowane do potrzeb wychowanków. Kuchnia przedszkolna samodzielnie przygotowuje smaczne i zdrowe posiłki dla dzieci.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Kształtowanie młodego człowieka dokonuje się w pierwszych latach jego życia. Dziecko przychodzi na świat z pewnym wyposażeniem genetycznym, ale jego osobowość, predyspozycje, talenty, kształtują się pod wpływem środowiska i osób, z którymi się styka.
Dzieci są bacznymi obserwatorami świata dorosłych. Naśladują ich w najrozmaitszych sytuacjach, które stwarza życie. Dziecko i dorosły wzajemnie na siebie oddziałują.
Rola nas, jako nauczycieli - wychowawców, polega na aktywnym wspieraniu dziecka w jego poszukiwaniach i doświadczeniach. Stwarzamy dziecku takie warunki, które umożliwiają mu rozwijanie jego twórczej aktywności. Każde dziecko jest dla nas indywidualnością, inaczej czuje, myśli i ma swoje poglądy. Zwracamy uwagę szczególnie na dzieci wrażliwe, nadpobudliwe, nieśmiałe, niepełnosprawne, zamknięte w sobie oraz mające predyspozycje, które pomagamy im rozwijać. W ten sposób okazujemy nasz szacunek każdemu z nich, gdyż mamy świadomość, że tak zdobywają wiarę w siebie. Uczymy dzieci szacunku do innych, a także do siebie samego.
Nasz przedszkolak to osoba ciekawa świata, otwarta, świadoma własnej wartości, odpowiedzialna za swoje postępowanie, umiejąca odróżnić dobro od zła, zdobywająca wiedzę poprzez przeżywanie i doświadczanie.
MISJA PRZEDSZKOLA
W naszym przedszkolu wychowanie jest jedną z najważniejszych wartości, jest podstawą późniejszej edukacji i całego życia dziecka. Szczególny nacisk kładziemy na dobrą współpracę z rodzicami. Staramy się dzieciom dać poczucie bezpieczeństwa, aby przedszkole było dla nich drugim domem.
Wartości, które przekazujemy dzieciom to:
- wartości uniwersalne: dobro, prawda, miłość, piękno,
- szacunek dla drugiego człowieka.
Naszym zadaniem jest stwarzanie takich warunków, aby dziecko mogło odkryć swoją tożsamość, umiało wyrazić swoje uczucia, chęci i pragnienia. Według nas, dziecko, mając poczucie wiary w siebie potrafi podejmować decyzje, uzasadniać je i przyjąć za nie odpowiedzialność.
W procesie wychowawczym dbamy o indywidualny rozwój dziecka, tak, aby każde z nich pozostało sobą. Dajemy dziecku możliwość znalezienia swojego miejsca w grupie, otoczeniu bliższym i dalszym. Organizujemy kontakty z rówieśnikami, dziećmi niepełnosprawnymi oraz dorosłymi na terenie przedszkola, a także w dalszym środowisku.
W sytuacjach konfliktowych pomagamy dziecku znaleźć właściwe rozwiązanie zaistniałego problemu; wykorzystujemy je do nauczenia dzieci zachowań akceptowanych społecznie. Dużą wagę przywiązujemy do norm i zasad, które ustalamy wspólnie z dziećmi i staramy się konsekwentnie przestrzegać. Wdrażamy do używania form grzecznościowych, nie tylko na terenie naszego przedszkola.
CELE KONCEPCJI
1. Tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka, mając na uwadze jego indywidualne potrzeby i możliwości, w oparciu o różnorodne metody i formy pracy.
2. Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka, w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
3. Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie rozwoju dziecka poprzez prowadzenie obserwacji i diagnozowanie.
4. Angażowanie rodziców do podejmowania różnorodnych inicjatyw na rzecz przedszkola.
5. Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
6. Podejmowanie działań o charakterze kulturalnym, przyrodniczym i społecznym w celu wzbogacenia pracy wychowawczo – dydaktycznej.
7. Zapewnienie wychowankom dobrego startu w szkole poprzez różne formy współpracy z placówkami oświatowymi.
8. Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym i dalszym.
MODEL ABSOLWENTA
Nasz absolwent:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych;
- radzi sobie z trudnościami;
- umie współpracować w grupie;
- jest tolerancyjny;
- jest samodzielny;
- jest kreatywny;
- ma poczucie własnej wartości;
- posiada bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ochronie;
- zna zasady bezpieczeństwa i współżycia społecznego;
- potrafi wyrażać i kontrolować swoje emocje;
- wie, że jest Polakiem i Europejczykiem.
PRAWA DZIECKA
W naszym przedszkolu respektujemy prawa dziecka do:
- akceptacji takim, jakie jest;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
- spokoju i samotności, jeśli tego zechce;
- kontaktu z osobami odpowiedzialnymi i zaangażowanymi, do których może się zwrócić;
- wspólnoty i solidarności w grupie;
- snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi;
- badania i eksperymentowania;
- fantazji i własnych światów;
- wiedzy o zagrożeniach;
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania;
- różnorodnego otoczenia, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym;
- swobody wyznania;
- zdrowego żywienia.
KODEKS PRZEDSZKOLAKA
NAGRODY
- Okazanie aprobaty przez nauczyciela.
- Pochwała dziecka przed grupą.
- Pochwała dziecka podczas rozmowy z rodzicami.
- Drobny upominek rzeczowy: stempelek, naklejka, medal itp.
- Powierzenie roli osoby prowadzącej zabawę.
- Danie dziecku możliwości wyboru ulubionej zabawy lub książki do czytania.
- Przydzielenie dziecku ważnej funkcji w grupie.
KONSEKWENCJE
- Rozmowa z dzieckiem na temat zachowania, zachęcenie do oceny własnego postępowania, odwołanie się do zasad obowiązujących w przedszkolu/ grupie.
- Okazanie dezaprobaty postawy/ zachowania/ uczynku.
- Odsunięcie od zabawy/kolegów w grupie - na czas przemyślenia zachowania.
- Wykonanie pracy na rzecz konkretnego dziecka/ grupy.
- Rozmowa z rodzicem, ustalenie wspólnego frontu działań.
- Pozbawienie dziecka ulubionego zajęcia, zabawy.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Współpraca z rodzicami ma dla nas duże znaczenie, gdyż zależy nam na ujednoliceniu oddziaływań wychowawczych, a także zaangażowaniu rodziców w życie przedszkola.
Służą temu:
- zebrania ogólne;
- zebrania w poszczególnych grupach;
- zebrania rady rodziców;
- kontakty indywidualne rodzica z nauczycielem;
- kontakty indywidualne rodzica z dyrektorem;
- strona internetowa przedszkola;
- kontakt mailowy;
- tablice informacyjne;
- zajęcia otwarte dla rodziców;
- zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowoprzyjętych;
- uroczystości przedszkolne;
- udział w imprezach plenerowych;
- spotkania ze specjalistami;
- organizowanie szkoleń i warsztatów dla rodziców;
- włączanie w organizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych;
- angażowanie w pracę na rzecz przedszkola i grup.
Rodzice mają możliwość:
- wpływania na podnoszenie jakości warunków pobytu dziecka w przedszkolu;
- uzyskiwania podczas konsultacji wyznaczonych indywidualnie w każdej grupie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów i trudności;
- znajomości jadłospisu dziennego;
- dokonania wyboru dodatkowych zajęć dla dziecka;
- uzyskiwania porad w sprawie wychowania i rozwoju dziecka;
- decydowania o uczestnictwie swojego dziecka w wycieczkach do dalszego środowiska oraz w zielonym przedszkolu;
- wnoszenia skarg i wniosków;
- podejmowania decyzji w sprawie udziału dziecka w zajęciach religii;
- znajomości zadań i zamierzeń wychowawczo -dydaktycznych przedszkola;
- organizowania na terenie przedszkola spotkań z radą rodziców, jak i z ogółem rodziców.
Układając współpracę z rodzicami ważna jest dla nas wzajemna akceptacja, zaufanie, otwartość w wyrażaniu opinii, partnerstwo w podejmowaniu decyzji.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Prezentacja naszej placówki na zewnątrz odbywa się poprzez:
- udział w przeglądach i imprezach organizowanych przez inne przedszkola, domy kultury i inne instytucje;
- czynny udział w zajęciach organizowanych przez inne placówki;
- organizowanie zajęć na swoim terenie dla rodziców i zespołu samokształceniowego;
- organizowanie uroczystości przedszkolnych i rodzinnych, w których uczestniczą dzieci i ich najbliżsi;
- prezentacja różnorodnych możliwości i umiejętności dzieci nabytych w przedszkolu, w środowisku lokalnym (Szkoły Podstawowe nr 33, 34, 199);
- organizowanie na terenie przedszkola wystaw, spotkań z ciekawymi ludźmi, inscenizacji teatralnych, na które zapraszane są osoby z zewnątrz;
- organizowanie wycieczek w różne środowiska bliższe i dalsze umożliwiające poznanie naszych przedszkolaków;
- organizowanie Dni Otwartych przedszkola dla nowych przedszkolaków i ich rodziców;
- prowadzenie strony internetowej www.pm175lodz.wikom.pl.
Prezentując na zewnątrz nasze przedszkole chcemy:
- wzmocnić więzi z lokalnym środowiskiem;
- zapoznać z metodami i formami naszej pracy;
- tworzyć miłą atmosferę współpracy;
- zaprezentować własne osiągnięcia szerszej społeczności.
Wszystkie te działania prowadzą do osiągnięcia wysokiej oceny naszego przedszkola w społeczności lokalnej.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
Nasze przedszkole współpracuje z przedszkolami znajdującymi się w bliskim otoczeniu naszej placówki, tj. PM nr 171, 218, 227, 164, 206, 163, 185.
Współpraca rozwija się również ze Szkołą Podstawową nr 33, 34 i 199. Dzieci z naszego przedszkola zapraszane są do tych przedszkoli i szkół na spektakle teatralne, występy wokalno - muzyczne, zajęcia otwarte oraz lekcje biblioteczne. Każdego roku dzieci 6 - letnie biorą udział w lekcjach kl. I.
Nasze przedszkolaki biorą udział w licznych międzyprzedszkolnych przeglądach, np. plastycznym (PM Nr 227), wokalno- instrumentalnym (PM Nr164), małych form teatralnych PM Nr 218).
Nasze przedszkole jest organizatorem przeglądu pt. „Kolorowe wierszyki”.
Współpraca z przedszkolami polega nie tylko na kontaktach dzieci, ale również na wymianie doświadczeń między radami pedagogicznymi, np. poprzez udział we wspólnych szkoleniach.
Nasze przedszkole współpracuje z wieloma instytucjami znajdującymi się w bliskim otoczeniu, jak również w dalszej odległości.
Są to następujące instytucje:
- Domy Kultury „Kubuś”, „502”;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa in. B. Chrobrego,
- Policja,
- Stowarzyszenie Piosenki i Tańca „Pędziwiatry”,
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna dla dzielnicy Łódź- Widzew,
- Teatry: „Arlekin”, „Pinokio”, „Baśniowa Kawiarenka”, „Teatr Króla”;
- Okoliczne sklepy: piekarnia, księgarnia, sklep samoobsługowy, obuwniczy, spożywczy, zoologiczny;
- Punkty usługowe: poczta, apteka, fotograf.
- Parafia Matki Boskiej Jasnogórskiej;
- Dom opieki „Złota jesień”;
- Centrum ogrodnicze „Tracz”;
- Straż Miejska;
- Leśnictwo Miejskie Łódź – Łagiewniki;
- Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli;
- ŁCDN;
- Selgros;
- Biblioteki Łódź – Widzew;
- Park dinozaurów, Kraina Świętego Mikołaja – Kołacinek;
- Muzea: kanału „Dętka”, kinematografii „Se-ma-for”, komunikacji MPK, Przyrodnicze;
- Sale zabaw – Kajtek, Dżungla.
- Palmiarnia.
Współpracujemy z wieloma środowiskami i jest to współpraca konstruktywna, wnosząca wiele wartości w życie naszego przedszkola.