Zakres rzeczowy realizowanego projektu
Realizacja projektu pn. „Eko odkrywcy” polegała na utworzeniu punktu dydaktycznego w ogrodzie przy Przedszkolu Miejskim nr 175 w Łodzi.
Koncepcja punktu dydaktycznego oparta jest na wykorzystaniu terenu zielonego jakim dysponuje przedszkole,w taki sposób, aby zorganizować przestrzeń funkcjonalną oraz umożliwić dzieciom podejmowanie różnorodnych aktywności i codzienne doświadczanie świata fauny i flory w bezpośrednim kontakcie.
Na terenie ogrodu, w jednej z piaskownic, powstało stanowisko geologiczne z poukrywanymi szczątkami (odlewy) pradawnych zwierząt i roślin.
Postawiono dwie zadaszone wiaty, które wykorzystywane będą do pracy edukacyjnej z dziećmi.
Powstała ścieżka sensoryczna w formie labiryntu. Ścieżkę wytyczają rośliny o różnorodnym wyglądzie, wielkości i fakturze. Roślinny labirynt stwarza możliwość modyfikowania i urozmaicania przestrzeni - w zależności od potrzeb – np. poprzez czasowe instalowanie elementów tworzących nowe efekty i bodźce. Przy labiryncie umieszczono kaskadę wodną.
Strefa nasadzeń została wyposażona w system nawadniający. W pobliżu powstał „pachnący zakątek”, gdzie znalazły swoje miejsce min. kocimięta, liliowce, czosneczek, lewenda, liatra, budleja.
W strefie lasu powstał „Leśny labirynt dydaktyczny” – umożliwiający prowadzenie gier i zabaw terenowych z dziećmi.
Przy strefie lasu został umieszczony Dendrofon – urządzenie drewniane umożliwiające poznawanie właściwości akustycznych/ rezonansowych różnych gatunków drewna.
Na terenie ogrodu zostały umieszczone poidełka dla ptaków i domek dla owadów.
W punkcie dydaktycznym przeprowadzono wiele nasadzeń. Teren zielony został wzbogacony o nowe krzewy, byliny i trawy. Zamieszkały tu np. pęcherznica, jaśmin, kalina, hortensja, bez, funkia, liatra, rozplenica, trzęślica, trzcinnik, dzielżan, juka, werbena, kosaćce, czyściec wełnisty, rozchodniki, słoneczniczki, paprocie.
Punkt dydaktyczny został doposażony w narzędzia dla dzieci: konewki, łopatki, grabki.
W ogrodzie została umieszczona tablica informująca o przyznanym przez Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi dofinansowaniu.
Efekty rzeczowe zadania w formie zakupionych i zainstalowanych pomocy dydaktycznych z pewnością ułatwią dzieciom zdobywanie wiedzy i umiejętności z zakresu treści przyrodniczych i ekologicznych. Dzięki doposażeniu ogrodu przedszkolnego wszystkie dzieci mogły zdobywać wiedzę w sposób atrakcyjny i bardziej trwały, bo w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.
Bezpośrednie i wielozmysłowe poznawanie świata przyrody, zaangażowanie w różne prace w ogrodzie pozwoli na kształtowanie właściwych postaw społecznych i ekologicznych dzieci. Pomoże również budować postawy szacunku do otaczającego świata oraz uwrażliwiać na potrzeby ochrony środowiska.